Evidence based kruidengebruik

Als kruidendeskundige krijg ik vaak en veel kritische vragen te beantwoorden: Waarom gebruik je kruiden? Hoe weet je welke kruiden je moet nemen? Wat is de werking van die kruiden? Hoe kan een druppeltje etherische olie of Bachbloesem nou zo’n groot effect hebben? Hoe kun je weten dat het echt werkt? En hoe weet je of die werking ook voor leerproblemen geldt? Probeer je gewoon wat uit in de praktijk of is daar een opleiding voor?

Kruiden worden van oudsher wereldwijd gebruikt, waarbij de ‘tips en trucs’ in eerste instantie mondeling werden doorgegeven maar daarna gelukkig zijn opgeschreven en daarmee veilig gesteld. Daardoor kunnen we momenteel van een paar eeuwen kruidenkennis gebruik maken.
Er is en wordt voortdurend onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om kruiden in te zetten, zowel op praktisch/bedrijfsmatig als op wetenschappelijk niveau. Daarnaast worden er resultaten van toepassingen gerapporteerd (bijv. de zorg) en er zijn onafhankelijke nationale en internationale controle-instanties die zich bezig houden met wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid en de bewezen werking van kruidengeneesmiddelen. Die instanties publiceren de resultaten van hun onderzoek, zodat iedereen daar kennis van kan nemen en op de hoogte kan zijn van de laatste ontwikkelingen.

In Nederland houdt de Nederlandse Vereniging voor Fytotherapie (NVF) zich hier sinds 1988 mee bezig, in Duitsland doet Kommission E al sinds 1978 onderzoek. Deze instanties zijn in Europees verband verenigd in de European Scientific Cooperative on Phytotherapy (ESCOP) die sinds 1989 het beschikbare wetenschappelijk onderzoek verzamelt en er, na een kritische beoordeling van de gegevens, kruidenbeschrijving (monografieën) uit afleidt. Op wereldwijd niveau verzorgt de World Health Organization (WHO) kruidenmonografieën waarin de wetenschappelijk bewezen werking van kruiden wordt aangegeven. Inmiddels zijn er resultaten gepubliceerd van de studies naar honderden kruiden.

Er zijn ook onderzoeken uitgevoerd naar de werkzaamheid van kruiden en vooral van etherische oliën in onderwijssituaties waarbij positieve resultaten werden gerapporteerd. In Duitsland is bijvoorbeeld een vier jaar durend onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van etherische olie in de klassensituatie met als doel: verbetering van de aandacht en de concentratie, verhogen van de motivatie van leerlingen en verbeteren van de sfeer in de klas. Daaraan hebben 800 basisschoolleerlingen meegedaan. Daarnaast kan het gebruik vanuit andere situaties deels getransfereerd worden naar het onderwijs.

In de cognitieve psychologie wordt er al jarenlang onderzoek gedaan naar de werking van het leervermogen en het geheugen en hoe geuren daar een rol in kunnen spelen. Dat is van belang voor de aromatherapie, waarin met etherische oliën wordt gewerkt. De kennis die daarbij verworven is, is uitstekend te gebruiken als basis voor het gebruik van die natuurlijke geuren in onderwijssituaties.

Ik maak gebruik van de al eeuwen bekende en gebruikte kracht van kruiden. Die kennis en vaardigheden heb ik opgedaan tijdens een gedegen opleiding tot meesterherborist met aanvullingen op het gebied van aromatherapie en Bachbloesemtherapie. Ik doe dus niet zomaar iets, maar werk op basis van bewezen werking met 100% natuurlijke middelen en dat voelt goed.

Geef een reactie