Hongerige hersenen


Hoe voed jij je hersenen? Je hersenen moeten geprikkeld worden, ze hebben uitdaging nodig en inspanning. Ze moeten kunnen werken om te groeien, om nieuwe verbindingen te leggen of verbindingen niet verloren te laten gaan. Dat bevordert je mentale fitheid en jong beginnen is daarbij van belang.

Uitdagingen

De uitdagingen kunnen op allerlei gebied zijn: nieuwe kennis vergaren, een studie doen, een taal leren, een vakantie op onbekend terrein, een vaardigheid leren, sporten, wandelen, muziek maken, gamen, puzzelen, schaken of iedere andere activiteit waarbij je jezelf uitdaagt.

’s Nachts

Je totale brein werkt 24/7. ’s Nachts, tijdens je slaap zijn je hersenen als het ware de indrukken van de dag aan het herkauwen. Ze verwerken wat er overdag is gebeurd en wat je hebt geleerd. Dat krijgt daarmee een plek in het langetermijn-geheugen. Daarom ook is het van groot belang om te zorgen voor voldoende slaap.

Doorontwikkelen

Grofweg tot je 25ste blijven je hersenen zich ontwikkelen, (vooral de prefrontale cortex, het voorhoofdsgedeelte) en worden er steeds nog nieuwe verbindingen tussen de hersencellen gelegd. Tenminste, zegt neuropsycholoog Erik Scherder: ‘bij wie bereid is zich in te spannen. Mensen zijn laks, leven onder hun prestatieniveau en bouwen daardoor te weinig cognitieve reserve op’. Vrij snel na je 30ste begint de achteruitgang van verbindingen die niet gebruikt worden.

Energie nodig

Na de zomervakantie, waarin overigens je hersenen echt niet op pauze hebben gestaan), begint weer een jaar met studie en /of werk. Je hersenen blijven dus constant actief en daarvoor hebben ze energie nodig. Je brein weegt slechts 2% van je lichaamsgewicht, maar verbruikt ongeveer 20% van alle calorieën die je binnen krijgt. Die energie moet komen uit goede voeding. Daarnaast hebben je hersenen veel zuurstof nodig. Een reden om veel groen in je school- of werkomgeving te zetten en veel de natuur in te gaan. Voeding en zuurstof worden via de bloedbaan naar je hersenen getransporteerd. Je hersenen hebben ook vetten nodig om te kunnen functioneren; ze bestaan zelf voor ongeveer 60% uit vet. Vitamine A, D, E, K zijn in vet oplosbare vitaminen die juist voor de hersenfuncties van belang zijn en je hebt vet nodig om deze vitaminen te kunnen opnemen. Zo’n 20 tot 50 gram per dag.  Maar het soort vet en de verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetten en tussen de verschillende onverzadigde vetten spelen een grote rol.

Houd je brein in conditie en geef het de uitdaging én de voeding die het nodig heeft om te kunnen groeien en goed te kunnen functioneren!

De afbeelding komt uit het archief van Hallo040 (webmagazine over Eindhoven) over de Food Inspiration maand, oktober 2011. De afbeelding staat symbool voor het Brainfood-menu dat restaurant 1910 die maand serveerde, even prikkelend voor de hersenen als de ogen en smaakpapillen.