Leesvoer

‘Kruid in de klas’ is mijn e-boek over het gebruik van etherische oliën in het onderwijs. Meer info over het boek vind je hier.

Kruid_in_de_klas_iPad

 

Ik vind het heerlijk om me te laten inspireren door andere experts. Hieronder vind je boeken waar ik erg enthousiast over ben.

(klik op de afbeeldingen als je meer informatie wilt of een boek wilt bestellen)

De winst van het werkgeheugen


Tracey en Ross Alloway geven aan dat het werkgeheugen cruciaal is voor succes bij het leren en hoe je daar als leerkracht op kunt inspelen. Het werkgeheugen is de dirigent van het brein, en daarmee volgens de auteurs veel belangrijker dan bijvoorbeeld het IQ. Het zorgt ervoor dat je de hoeveelheid informatie die de dagelijks op je af komt, kunt ordenen en er de belangrijkste dingen uit kunt halen. Een niet goed functionerend werkgeheugen heeft onder andere invloed op het ontstaan van motorische ontwikkelingsstoornissen, ADHD, dyslexie, dyscalculie en spraak- en taalproblemen. Een goed functionerend werkgeheugen is dus van grote belang voor de schoolprestaties.


Leer als een speer


Jan-Willem van den Brandhof geeft leerlingen en studenten een overzicht van technieken die ze kunnen gebruiken om hun hersenen beter te kunnen inzetten voor hun leerprestaties. Overzicht verkrijgen, snellezen, mindmappen, concentratie vergroten, geheugentechnieken, mentale instelling, fitheid en uitleg over de hersenen komen allemaal voorbij en worden zeer begrijpelijk uitgelegd. De auteur raadt je aan tijdens het lezen van dit boek eerst het overzicht te zoeken en het snellezen en mindmappen alvast toe te passen. Ondanks de stelling van de auteur dat voeding een positief effect heeft op leerprestaties en dat veel leerproblemen voor een belangrijk deel veroorzaakt worden door verkeerde voeding, worden in het boek slechts drie pagina’s besteed aan voeding.


De hongerige stad, hoe voedsel ons leven vormt


Carolyn Steel beschrijft de verhouding tussen voedsel en steden en ze geeft haar kijk op de veranderingen in ons denken over en in onze omgang met voedsel door de eeuwen heen: ‘Voedsel heeft een enorme invloed op ieders leven, op de inrichting van onze omgeving en op onze planeet’.


De supplementenwijzer


Juglen Zwaan komt op voor de genezende kracht van de natuur en geeft in dit naslagwerk alle mogelijke natuurlijke middelen waarmee we zelf een keuze kunnen maken die onze gezondheid ten goede komt. Hij bespreekt de werking van vitaminen, mineralen, aminozuren, vetten en olien, superfoods, kruiden en specerijen, spijsverteringsenzymen, probiotica en vezels, antioxidanten en paddenstoelen.


Een pleidooi voor echt koken


Michael Pollan geeft in zijn nieuwste boek zijn ervaringen met koken -in de breedste zin van het woord – die hij op deed bij een aantal leermeesters. Het boek is opgebouwd uit vier delen, genoemd naar de vier elementen: vuur (grillen, barbecuen, roosteren), water (stoven, smoren, sauteren), lucht (bereidingen met gistdeeg, brood) en aarde (fermenteren, inleggen, brouwen). Daarmee creëert hij ‘handsmaak’, de niet na te maken ‘smaak van de liefde’ die de signatuur van de maker draagt.


De leuke, lekkere, oergezonde lunchtrommel


Yvonne van Stigt geeft ideeën voor niet alledaagse en toch snelle meeneemlunches die zo aantrekkelijk zijn dat je de lunchtrommel bijna een maatje groter zou willen nemen. Daarnaast besteedt ze aandacht aan het materiaal waarin je die lunch mee neemt.


Ellis en het verbreinen


Jelle Jolles bespreekt factoren waarvan uit onderzoek gebleken is dat ze bijdragen aan de ontwikkeling van de hersenen, het leervermogen en het talent van kinderen en jongeren. Hij geeft aan wat de omgeving kan bijdragen aan het verbreinen (de breinontwikkeling).


Weten van (h)eerlijk eten


Rineke Dijkinga geeft 125 recepten voor een gezond en smakelijk ontbijt, lunch en diner, maar ze schenkt ook aandacht aan borrelhapjes, desserts, tussendoortjes en belegmogelijkheden. Daarnaast geeft ze van zo’n 200 voedingsmiddelen de belangrijkste eigenschappen en tips voor het gebruik. Zo wordt het gemakkelijker om iedere dag verantwoord en lekker eten op tafel te zetten.


Wat zit er in uw eten?


Corinne Couget benoemt alle tot nu toe bekende E-nummers en hun bijwerkingen. Ze heeft daar lang onderzoek naar gedaan en de resultaten daarvan zijn opgenomen in dit boekje. Ze geeft aan of een additief veilig te gebruiken is (groen), twijfelachtig (oranje) of niet (rood) en wat de mogeljke bijwerkingen kunnen zijn. Je schrikt als je ziet hoe vaak je de aanduiding ‘echt vermijden’ en de kleur rood tegen komt.


Kiemen en microgroenten kweken


Peter Bauwens beschrijft de geschikte zaden en de werkwijze om zelf kiemen en microgroenten te kweken. Hij laat je zien dat het niet ingewikkeld is, erg leuk is om te doen en in ongeveer een week een smakelijk en zeer gezond resultaat geeft met veel toepassingsmogelijkheden. Hij noemt ze dan ook heel terecht ‘mini-gezondmakertjes’.


Water – het goedkoopste medicijn


Dr. Batmanghelidj heeft langdurig onderzoek gedaan naar de functie van water in ons lichaam. Hij ziet water als een zeer goedkoop maar goed werkend middel, dat in te zetten is bij onder andere astma, allergieën, stress, gewichtsverlies, hoofdpijn en ook ter bevordering van de leerprestaties. Volgens hem geldt vaak: “je bent niet ziek, je hebt dorst.”


Een pleidooi voor echt eten


Michael Pollan geeft je de raad om niets te eten wat onze overgrootmoeders niet als voedsel zouden herkennen of iets waarbij meer dan vijf ingrediënten op de verpakking worden aangegeven. Hij houdt een warm betoog voor natuurlijke voeding, zelf klaargemaakt met verse ingrediënten.


Onkruidboek


Caroline Zeevat en Suze Peters hebben een compleet eigen kijk op wat vaak ongevraagd in onze tuin voorkomt: brandnetel, zevenblad, heermoes en andere veel voorkomende onkruiden en woekerende moestuingewassen. Ze geven je aanwijzingen om het ongewenste kruid te bestrijden maar vooral ook om het te benutten en ervan te genieten. Zo word je van onkruidhater een onkruidminnaar.


Met verstand gezond


Ineke Haisma geeft aan dat 70% van alle gezondheidsklachten voedingsgerelateerd is en dat we dus via onze voeding zelf een groot aandeel hebben in onze gezondheid.


Verrukkelijk onkruid


Daniëlle Houbrechts is een rasvertelster en met de recepten van Tessa van Dam Merrett erbij is dit boek een geweldig samenspel van (on)kruidenweetjes,(on)kruidgerechten en achtergrondverhalen door het jaar heen.


Van nature


Ria Loohuizen laat je zien hoe je ook in onze tijd nog kunt eten van wat je vindt in de natuur. Wilde planten en bloemen, maar ook bomen, struiken, en paddenstoelen leveren de ingrediënten en de auteur levert daar de (cultuurhistorische) achtergronden en de recepten bij.


De beste dokter staat in de keuken


Birgit de Heij beschrijft op een heel toegankelijke manier theorie en praktijk van een orthomoleculair voedingspatroon. Wat is lichaamsopbouwende voeding, wat doet het voor ons en hoe kun je daar gerechten mee klaar maken.


De voedselzandloper


Kris Verburgh geeft met zijn zandlopermodel niet alleen aan wat een gezonde voedingswijze is, maar ook hoe je ongezond voedsel kunt vervangen door gezondere alternatieven.


OERsterk


Richard de Leth schakelt westerse en oosterse geneeskunde aan elkaar en zorgt daarmee voor nieuwe inzichten.