Wie en wat

Wie is Rika Verhoef?

Rika_7782_80px

“Als onderwijskundige zie ik bij leerlingen en studenten veel leerproblemen, gedragsproblemen en lichamelijke klachten, waarbij in mijn ogen veel te snel naar medicatie gegrepen wordt. Ik vind dat er veel meer gewerkt kan worden met kruiden en voeding om het leren te optimaliseren. Ik zie ook dat onderwijsgevenden overvraagd worden. Ook zij hebben baat bij ‘verbreiningsvoeding’.

Als meesterherborist gebruik ik  de kracht van kruiden en de daaruit gedestilleerde etherische oliën en Bachbloesemremedies om in de onderwijssituatie aan deze problemen te werken. Hierdoor wordt het leervermogen vergroot, wordt faalangst minder en het zelfvertrouwen vergroot. Dat komt de leerprestaties en het plezier in leren ten goede.
Ik maak daarbij uitsluitend gebruik van 100% natuurlijke middelen.

Als gepassioneerd kruidenkweker zaai, verbouw en oogst ik kruiden in  onze groenten-, fruit-, en kruidentuin. Die kruiden gebruik ik culinair, cosmetisch en medicinaal. Daarbij ervaar ik de enorme kracht van de kruiden. Die ervaringen deel ik graag en ik draag mijn kennis en mijn passie zoveel mogelijk over. Je hebt alle zintuigen nodig, want ik daag je uit tot ruiken, zien, voelen, proeven en uitproberen.
Interview in het lentenummer van 2014 van De Tuinliefhebber (vakblad van AVVN) over mijn kruidentuin: “Hortus Herborika”.

Als voedingsadviseur ga ik uit van een volwaardig voedingspatroon, gericht op het ondersteunen van leren en presteren. Dat noem ik ‘verbreiningsvoeding’. Welke voeding en welke kruiden zijn van belang voor de hersenontwikkeling en voor het leervermogen en wat kun je beter laten staan? Wat doet het bijvoorbeeld met je concentratie, geheugen, en  energie?”

Wat doet Herborika?

Herborika_logo_kleur

Herborika gaat uit van een puur natuurlijke benadering om het leren te optimaliseren. In eerste instantie in de onderwijssituatie, maar een aanvulling in de thuissituatie is daarbij zeer gewenst. Juist die samenhang tussen school en thuis waarbij leerkrachten en ouders op een lijn zitten,  blijkt enorm van belang.  Je werkt samen aan de ontwikkeling van het kind!

Uit een inventarisatie blijkt dat onderwijsgevenden hun leerlingen en studenten als steeds drukker en moeilijker ervaren, dat ze onder andere merken dat de spanningsboog van die leerlingen en studenten steeds korter wordt en dat zij steeds vaker specifieke aandacht moeten geven aan individuele leerlingen en studenten om hun ontwikkeling te bevorderen. Dat vergt een grote extra inspanning die steeds lastiger wordt in de huidige groepsgrootte in alle vormen van onderwijs.

Herborika ondersteunt leerkrachten, docenten, IB-ers, studieadviseurs, ambulant begeleiders en orthopedagogen met 100% natuurlijke middelen bij het uitvoeren van hun taak: het begeleiden van de ontwikkeling van leerlingen en studenten. Dat kan zowel in klassenverband als ook in kleine groepen en op individuele basis. Ik adviseer ook graag over de inrichting van schoolgebouwen, lokalen, schoolkantines en buitenruimtes: hoe kan die breinvriendelijk worden gemaakt en daarmee het leervermogen ondersteunen.
Daarnaast is rechtstreekse begeleiding van (ouders van) individuele leerlingen en studenten mogelijk. Het leren staat daarbij centraal en  ik kijk breed, zowel naar mogelijkheden in de school- als in de thuissituatie.

Herborika is opgericht door Rika Verhoef

“Ik verbind met Herborika mijn twee passies: onderwijs met kruiden en voeding en geef zo natuurlijke middelen weer de plek die ze verdienen in het onderwijs. Ik gebruik de vitaliteit van voeding en de kracht van kruiden om het leer- en prestatievermogen van leerlingen en studenten op natuurlijke wijze te optimaliseren.

Herborika is een vermenging van woorden die verwijzen naar mijn werk als meesterherborist, mijn roepnaam en het ‘als herboren’ voelen met deze natuurlijke aanpak binnen het onderwijs. In het logo zit het gestileerde vruchtbeginsel van de linde, mijn geboorteboom. Een vruchtbeginsel duidt op vernieuwing, een nieuwe benadering, een nieuw begin met nieuwe kansen en mogelijkheden voor iedere leerling, student en onderwijsgevende.
Mellie Uyldert zegt in De taal der kruiden: ‘Voor elke kwaal is een kruid gewassen’ (p.15), dus waarom niet voor onderwijsproblemen?
Herborika staat voor die nieuwe, puur natuurlijke benadering.”