Afstuderen in coronatijd: online bij de les

Door de coronamaatregelen heb je de meeste colleges en andere studieactiviteiten online. Je kijkt aan je bureau of aan de keukentafel naar opgenomen colleges en je krijgt begeleiding via Teams of Zoom. Je ziet bijna geen medestudenten en het lijkt soms of je er helemaal alleen voor staat. Alles gaat bij online studeren anders dan je gewend was, hoewel je er bijna aan zou wennen, omdat het al zo lang duurt. Het kost extra inspanning, zelfbeheersing en doorzettingsvermogen om bij de les te blijven.

Hoe kun je in deze periode nog goed leren? Hoe houd je je concentratie vast? Hoe voorkom je stress? Ik heb een paar tips!

Zoek een bij jou passende structuur

Zoek naar een vaste structuur, maar wel een structuur waar jij je prettig bij voelt en waarin jij tot studeren komt. Ben je een ochtend- of een avondmens? Stem daar je dagelijkse bezigheden zo veel mogelijk op af. Wanneer kun jij je het beste concentreren? Doe dan op dat moment van de dag die activiteiten waarvoor die concentratie belangrijk is. Als avondmens moet je niet van jezelf verlangen dat je ’s ochtends om 8.00 uur achter je laptop zit om een opgenomen college te bekijken. Dat kan ook later op de dag, wanneer jij op je best bent. Maar kijk uit dat van uitstel geen afstel komt. Zorg dat je binnen die voor jou passende dagstructuur voldoende tijd reserveert om te studeren.

Stel reële (deel)taken op

Verdeel je studiestof of opdrachten binnen die dagstructuur in stukken die je volgens jouzelf in een aaneengesloten blok moet kunnen doen. Wees reëel, maar maak het jezelf ook niet al te gemakkelijk. Maak de blokken niet langer dan een half uur, want langer kun je je concentratie niet goed vasthouden. Plan na ieder blok een korte pauze in. Zo kom je tot een afwisseling tussen actie en rust voor je hersenen, wat je concentratie en prestaties ten goede zal komen. Houd je aan de gestelde taken maar ook aan de tijden, dus ga niet langer achter elkaar door als een taak nog niet helemaal af is. Plan voor de volgende dag beter. Gun jezelf een kleine beloning als het gelukt is om goed bij de les te blijven en een taak af te ronden. En kom in ieder geval tijdens pauzes achter je laptop vandaan.

Neem actieve pauzes

De korte pauzes zijn een mooie gelegenheid om je medestudenten even op de sociale media op te zoeken of iets te eten of te drinken. Dat doorbreekt het alleen bezig zijn, kan een oppepper geven of hulp bieden en je merkt dat je niet de enige bent die het soms moeilijk heeft. Tijdens een langere pauze, of aan het begin of aan het eind van de dag, kun je met een medestudent afspreken om samen een wandeling te maken, te gaan fietsen, skaten, een balletje te trappen of wat jullie verder aan beweging prettig vinden. Uiteraard binnen de coronaregels. Die beweging in de buitenlucht is van groot belang. Je krijgt frisse lucht binnen, bent in een andere omgeving en kunt even lekker klagen en kletsen. Beweging laat je bloed sneller stromen en dat zorgt voor meer zuurstof in je hersenen. Beweging ontspant ook, wat stress vermindert. En het daglicht maakt je actiever. Het beste werkt het ochtendlicht, want bevat relatief veel blauw licht, wat ervoor zorgt dat je wakker blijft. Schermen van tv, computer en smartphone bevatten ook veel blauw licht, vandaar dat geadviseerd wordt om alle schermen minstens een uur voordat je wilt gaan slapen, uit te zetten.  Dan slaap je beter, waardoor je weer energie opdoet om geconcentreerd te kunnen studeren.

Ervaar je stress? Zoek op tijd hulp

Veel studenten ervaren de lockdown als een eenzame, onrustige en onzekere tijd en dat kan zorgen voor veel stress. Die stress kan allerlei negatieve gevolgen hebben, zowel fysiek als mentaal, met uiteindelijk tegenvallende studieresultaten. Pas op dat je niet in een neergaande spiraal terecht komt, waar je in verstrikt raakt. Bewustwording is daarbij de eerste stap, maar blijf niet te lang alleen ‘doormodderen’. Als je hulp nodig hebt, trek dan aan de bel. Bij medestudenten, familie en vrienden, docenten en begeleiders van je opleiding, je supervisor, een studieadviseur of studentenpsycholoog.

Houd je doel voor ogen

Je opleiding is het middel om je toekomst te realiseren en je dromen waar te maken. Houd goed voor ogen waarvoor je dit alles doet, welke ambitie je hebt en wat je uiteindelijk wilt bereiken met het behalen van je diploma. Je werkt aan je eigen toekomst, ook al lijkt die soms nog ver weg of moeilijk te realiseren. Afschuiven of uitstellen helpt daarbij niet, net zo min als wachten tot alles weer ‘normaal’ zal zijn. Richt je op een nieuw normaal en ga ervan uit dat het voorlopig allemaal ‘anders’ blijft.

Dit is het achtste artikel in een serie over afstuderen. Wil je meer informatie, lees dan de andere zeven artikelen. Je vindt de hele serie in het dossier Toetsen en examens .