Maak van je leerlingen etikettenontcijferaars

etiket01
Maak voedingsdetectives van je leerlingen, laat ze etiketten onderzoeken en voedingswaardes bestuderen. Leer ze loze kreten, claims en afbeeldingen op verpakkingen doorzien.
Op die manier ondersteun je hun onderzoekende houding en oefenen ze in het zoeken naar informatie. Je kunt er allerlei opdrachten aan koppelen.

Uiteraard moet je je leerlingen eerst informeren over etiketten: wat moet erop staan (wet- en regelgeving) en hoe ziet dat er dan uit? Het Voedingscentrum geeft een voorbeeld, waarbij je met de muis verschillende onderdelen van het etiket kunt laten oplichten waar je dan extra info over krijgt.

Als ze eenmaal weten hoe een etiket in elkaar zit, kunnen ze zelf verder zoeken:
Laat ze zoeken naar sites en organisaties die informatie bieden over etiketten voor levensmiddelen en die informatie vergelijken. Ze zullen merken dat er verschillende meningen zijn, maar dat is nu eenmaal de realiteit. Het zet ze hopelijk aan het denken en maakt ze kritisch. Kijk zelf maar eens naar de blogs snel etiketten ontcijferen en spoedcursus etiketten lezen.
Geef bij het zoeken een aantal vragen mee, zoals:

  • Hoe weet je hoeveel van ieder genoemd ingrediënt er in een product zit?
  • In welke producten zit suiker (let op andere namen van suiker)?
  • Welke vetten zijn er en wat zijn de verschillen?
  • Wat zijn E-nummers en waarom zitten ze in onze voeding?
  • Wat zeggen calorieën (kj of kcal) over de voeding?
  • Waarom staat de voedingswaarde per 100 gram vermeld?
  • Hoeveel suiker krijg ik binnen als ik een grote kom aardbeienyoghurt eet?
  • Waarom staat er allergie-informatie op een etiket en wat staat er dan precies?
  • Hoe kun je van onverpakte levensmiddelen te weten komen wat de voedingswaarde is?
  • Wat betekenen de afkortingen T.H.T. of T.G.T. op een etiket?

Nog meer mogelijkheden:

  • Regel met een winkel/supermarkt dat je leerlingen daar etiketten mogen lezen, dan kun je ze een vergelijkend onderzoek laten doen naar verschillende merken van een product. Zit er altijd hetzelfde in?
  • Laat ze een potje, pakje of zakje van thuis meebrengen om te analyseren. Dan betrek je ook het thuisfront en wordt de discussie hopelijk thuis voortgezet.
  • Maak met je leerlingen jam, pasta of pindakaas en laat ze het etiket daarvoor ontwerpen, met alle verplichte informatie erop. Laat het vergelijken met eenzelfde product uit de winkel. Attendeer ze ook op de verschillen in prijs. Zie ook de blog over homemade choco-notenpasta van Keet Smakelijk.
  • Natuurlijk willen je leerlingen niet alleen de etiketten, maar ook de inhoud vergelijken. Organiseer een smaaktest/blindproeverij waarbij je vooraf een aantal criteria op laat stellen voor de beoordeling.

Zo maak je kritische consumenten van je leerlingen.

Foto: ‘Etiket’ Jarno Verhoef