Licht, lucht, lente

Lente! #2

Het wordt lente! Dat is overduidelijk te merken. De kou verdwijnt, de dagen lengen en de natuur ontwaakt. Maar juist in deze periode kan een gevoel van oververmoeidheid en lusteloosheid de kop opsteken. In het onderwijs kan het gedrag van leerlingen en studenten er sterk door worden beïnvloed, maar ook docenten kunnen er last van hebben. Hoe komt dat en belangrijker nog: wat kunnen we eraan doen?
Want je zult het maar meemaken als docent: je leerlingen of studenten zitten er futloos bij tijdens de les, ze komen te laat, ze hebben nergens zin in, ze kunnen zich niet concentreren, helder denken lukt al helemaal niet en het lontje is ineens ook veel korter. Kortom, ze hebben last van voorjaarsmoeheid.

Een belangrijke oorzaak ligt in een tekort aan goede voedingsstoffen. In de winterperiode zijn er minder verse groenten, vers fruit en verse kruiden voorhanden waardoor we te weinig mineralen en vitaminen binnen krijgen. Dat wat voorhanden is, heeft minder voedingsstoffen omdat het lange tijd in opslag heeft gelegen of van ver is aangevoerd.

Een tweede belangrijke oorzaak is het gebrek aan beweging in de winterperiode. In de zomer willen we allemaal graag naar buiten, maar als het koud of nat is, blijven we liever binnen. De dagelijks noodzakelijke beweging in de frisse buitenlucht wordt vaak tot een minimum beperkt. Daardoor wordt onze bloedsomloop te weinig gestimuleerd, waarmee de opname van voedingsstoffen en zuurstof in ons lichaam vermindert.

Toch verwachten we dat onze leerlingen en studenten gewoon presteren, sterker nog: in de afgelopen periode is in het basisonderwijs de Cito-toets afgenomen, waarbij er van de leerlingen een topprestatie verwacht wordt. Wat kunnen we doen in de onderwijssituatie?

  • De lokalen luchten zodra het weer het toe laat. 10 minuten in de pauzes is al voldoende. daarmee blijft de kou buiten, maar haal je de bedompte winterlucht weg.
  • Ervoor zorgen dat leerlingen en studenten in de pauze naar buiten gaan en beweging krijgen en neem als docent ook beweging in de pauze.
  • Etherische olie verstuiven in de klas, als het weer het niet toe om veel te luchten of er geen ramen open kunnen. Daarmee kun je de lucht zuiveren. Gebruik bijvoorbeeld dennenolie of citroenolie. Neem wel een 100% natuurlijke etherische olie van goede kwaliteit! Met citroenolie sla je twee vliegen in een klap, want die olie kan ook ingezet worden om concentratie te verbeteren en helder denken te bevorderen. Je kunt met een enkelvoudige olie werken, maar nog beter werkt een speciaal voor dit doel samengesteld mengsel waardoor je meer werkzame stoffen tegelijkertijd benut.
  • Kruiden zaaien in de klas (tuinkers, bieslook) en die in de pauze samen opeten, op een beschuitje of cracker. Juist kruiden vormen in deze tijd van het jaar een prima bron van mineralen. Ze worden niet voor niets zo veel gebruikt in voorjaarskuren! Ook brandnetelthee werkt prima.
  • Met alle leerlingen tegelijk mandarijntjes pellen. Je creëert zo je eigen natuurlijke aroma, waarvan de geur lang blijft hangen en waarmee de stemming verbetert.