Met griep niet in of voor de klas!

Het lijkt heel logisch dat je thuis blijft als je ziek bent, maar dat gebeurt niet altijd. Er blijven ieder jaar meer mensen rondlopen met griepachtige ziekteverschijnselen. Bij de griepgolf van afgelopen winter zelfs tot 30 procent.
Als je opstaat met een belabberd gevoel, een zere keel en hoofdpijn, is het niet altijd even vanzelfsprekend om in je bed te blijven en school, studie of werk even te laten voor wat het is. Daar speelt veel in mee.

Je stuurt soms je kinderen met wat griepachtige verschijnselen toch naar school omdat je als ouder moet werken en er zo snel niet iets te regelen is.
Als student wil je soms toch graag dat ene interessante college volgen, je vragen beantwoord hebben of die ene vaardigheidstraining meemaken.
Als leerkracht of docent werk je soms te lang door of begin je weer te snel, omdat je weet dat je taken anders bij collega’s op het bord terecht komen. Werkgevers leggen soms ook druk op hun werknemers om niet te snel thuis te blijven en in deze crisistijd is iedereen sneller bang voor ontslag.
Als vervanger krijg je vaak alleen uitbetaald als je daadwerkelijk les geeft en om die reden wil je zo lang mogelijk doorwerken.

Dus dan maar een pijnstillers slikken en aan de slag? Beslist niet!

Virusinfectie

Griep is een virusinfectie die zich heel snel en gemakkelijk verspreidt via de lucht. Zeker in slecht geventileerde schoollokalen en in het openbaar vervoer van en naar school, waarin veel mensen dicht op elkaar gepakt zitten in overvolle bussen of treinen. Je bent een aantal dagen een grote bron van besmetting voor collega’s, medestudenten en leerlingen. Een virusinfectie moet je uitzieken. Met griep in je lijf functioneer je toch maar half en als je griep verwaarloost, kun je gevaarlijke complicaties krijgen. Je hebt rust nodig om jezelf er weer bovenop te helpen.

Preventieve aanpak

Om te zorgen dat je minder vatbaar bent, moet je preventief maatregelen nemen. Gezond eten, voldoende slapen en voldoende drinken zijn daarbij heel belangrijk. Daarmee verhoog je je weerstand en dat maakt je minder vatbaar voor infecties.
Over een week begint de carnaval: een paar dagen met veel feesten, weinig rust, minder gezond en onregelmatig eten, extra alcohol, veel mensen dicht op elkaar en dan is het nog afwachten wat voor weer het zal zijn. Na de carnaval loopt het aantal ziekmeldingen altijd op. Dit jaar valt het net na of zelfs nog in de griepepidemie en daarmee is de kans op een tweede griepgolf groot. Een goede reden om extra aandacht te schenken aan het opbouwen van je weerstand!

Een paar kruidentips

  • Drink voldoende: water (met citroensap), vlierbessenlimonade of kruidenthee.
    Thee van tijm en salie met citroensap en wat honing of zoethout lost slijm op, verzacht keelpijn en werkt ontsmettend. Thee van venkel en anijs werkt op dezelfde manier. Thee van lindebloesem en vlierbloesem zorgt ervoor dat de koorts sneller verdwijnt.
  • Verstuif etherische olie (bijvoorbeeld tea tree of lavendel) met een ontsmettende werking. Dat zuivert de lucht.
  • Ontsmet regelmatig kranen en deurkrukken, toetsenborden met wat tea tree-olie.
  • Gebruik tijm, salie, rode pepertjes, knoflook en gember in je eten. Die kruiden bestrijden ziektekiemen en verhogen je weerstand. Tijm en salie zijn bovendien goed voor je keel, pepertjes zorgen er voor dat de luchtwegen weer open gaan, en gember bestrijdt misselijkheid, waardoor je eetlust weer toeneemt.
  • Stoom met etherische olie van pepermunt of eucalyptus, of verstuif die oliën in de ruimte. Dat verlicht de luchtwegen.
  • Wrijf een druppeltje pepermuntolie op je slapen uit, dat vermindert hoofdpijn.

Afbeelding: “Catch a cold” by Christian Dorn via Pixabay