Een proeflunch: feestje voor alle zintuigen

De lunch op school moet meestal snel, in een pauze die eigenlijk te kort is om echt van een maaltijd te genieten. Het eten gaat op die manier onbewust naar binnen, zonder er bij na te denken. Onbewust eten staat haast synoniem voor te veel of juist voor te weinig eten omdat je aandacht op iets anders is gericht; je wordt afgeleid. Bewust eten en proeven doe je met al je zintuigen! Maak er voor je leerlingen eens een ‘proeflunch’ van.

Proeven met alle zintuigen

Bij een proeflunch schenk je bewust aandacht aan de voeding en werk je met alle zintuigen. Vraag alle kinderen iets mee te nemen dat ze lekker vinden. Als eerste kijk je natuurlijk wat ze hebben ze meegebracht. Waarom vinden ze dat lekker? Hoe smaakt het? IS iets lekker of VIND JIJ iets lekker?

Daarna begint het bewust eten

  • Ruik eerst aan de hap die je wilt nemen. Ruikt het lekker? En wat doet dat met je?
  • Kijk eens naar de hap die je in je mond stopt. Hoe ziet het eten er uit, welke kleur en vorm heeft het.
  • Gebruik je tong en je gehemelte om de structuur van het eten in je mond te voelen. Voelt het eten bijvoorbeeld plakkerig, korrelig, glad, hard of zacht?
  • Proef de smaak door goed te kauwen. Let op of de smaak verandert tijdens het kauwen.
  • Luister naar wat je hoort tijdens het eten. Een appel klinkt anders dan een boterham. Probeer het geluid te beschrijven.
  • Merk op wanneer je genoeg hebt. Als je bewust eet, merk je dat eerder.

Smaaklessen anders dan anders

Die lunch kun je een vervolg geven met smaaklessen die meer onderwerpen kunnen behandelen dan alleen gezonde voeding. Je leerlingen kunnen zelf aan de slag als je ze een paar vragen aangeeft. Bijvoorbeeld:

  • Hoe proeven we? Waar proeven we mee? Welke zintuigen gebruiken we daarbij?
  • Welke smaken zijn er? Wat zijn daar voorbeelden van?
  • Smaken kunnen elkaar opheffen of aanvullen. Welke smaakcombinaties zijn goed en waarom? Fruit geeft zoetigheid aan bittere groente (witlofsalade). Balsamico-azijn laat de zoete smaak van aardbeien beter uitkomen. Hoe zit dat?
  • Als je iets heel fijn snijdt, verandert de smaak. Waar heeft dat mee te maken?
  • Als je verkouden bent of als je een beugel hebt, kan je smaak veranderen. Waar ligt dat aan?
  • Er zijn mensen die niets ruiken. Proeven zij wel wat van hun eten?
  • Hoe proeven professionele proevers (wijn-, koffie-, thee- en olieproevers)? Waar letten ze op?
  • Hoe weten fabrikanten van voedingsmiddelen wat wij lekker vinden en wat zij dus moeten maken?
  • Te heet of te koud voedsel of drinken proef je niet goed. Waar ligt dat aan?
  • Welke invloed hebben achtergrondgeluiden op je smaak?
  • Maakt de kleur van je bord of de grootte van je bord of de vorm en kleur van het bestek verschil? Hoe dan?
  • Wat is de invloed van licht en geluid op de smaak van voedsel?
  • In hoeverre bepaalt de verlichting in een restaurant de hoeveelheid en de keuze van voeding?

Genoeg te onderzoeken dus.