Voedingseducatie op de Worldexpo 2015 in Milaan

01_Cover_Progetto_Scuola_1280x400

Dit jaar is Milaan de stad van de Wereldexpo met als hoofdthema: Feeding the planet, energy for life. Het gaat over voeding en alles wat daarmee samenhangt: gezonde maaltijden voor de hele wereldbevolking, ondervoeding of juist te veel eten, veilig voedsel, biodiversiteit, duurzame landbouw, innovatieve teeltmethoden, voeding in de toekomst, goed omgaan met onze aarde en educatie voor onze jeugd op die gebieden.

Worldexpo in Milaan

Met een dochter die in Milaan woont, een paar dagen vrij, een passionele interesse in voeding en beschikbare toegangskaarten is de beslissing snel genomen: samen met mijn dochter bezoek ik de Expo 2015 in Milaan. We hadden hoge verwachtingen, zeker nadat we op de site rondgekeken hadden en een aantal paviljoens hadden uitgekozen die we beslist wilden zien. Je moet keuzes maken want het geheel is veel te groot om alles in één dag te kunnen bekijken. Vooral het aanbod in voedingseducatie en schoolprojecten trok mij aan.

Na een uur tram en metro bleek het niet helemaal wat we hadden verwacht: de informatie die geboden werd, was grotendeels digitaal, of op posters, video, foto’s en teksten op muren of vloeren. Erg mooi gedaan en veelal interactief, maar er was weinig ‘echte voeding’ aanwezig, afgezien van de enorme hoeveelheid (dure) restaurantjes. Het viel op dat McDonalds, de Belgische frietkraam en de Nederlandse mini-pancakes (poffertjes) erg goed liepen. Wat zegt dat? In heel Italië, en duidelijk ook in Milaan rijzen de frietkramen ineens als paddenstoelen uit de grond.

Landenpaviljoens

De paviljoens van de verschillende landen zijn erg bijzonder en sommigen vonden wij erg mooi. Kosten nog moeite lijken gespaard en ieder land heeft er een compleet eigen draai aan gegeven, zowel van binnen als van buiten. Voor zover wij na een dag konden beoordelen, had de inhoud helaas soms maar zijdelings met het centrale thema te maken. Het leek meer een enorme vakantiebeurs waarbij ieder land probeert zoveel mogelijk mensen te interesseren voor een vakantie in dat land. Mooi gedaan hoor, maar dat kenden we al.

Innovatieve voedingseducatie

Het innovatieve karakter zat in het feit dat alles interactief werkt met beeldschermen, verschuifbare panelen en (in het Duitse paviljoen) met via een ‘kartonnetje’ oproepbare informatie. Ik heb een tijdje staan observeren en de kinderen en jongeren vonden het geweldig. Ze renden van de ene hotspot naar de andere nieuwe dingen op te roepen en waren enthousiast bezig. Maar …. hoeveel komt er dan over van de op zich prima informatie die geboden wordt over bodem, water, klimaat en biodiversiteit? Overigens is het Duitse paviljoen een van de weinige waar wij daadwerkelijk (bijen)planten, groenten en kruiden gezien hebben.
De schommels bij het paviljoen van Estonia waren geen moment onbezet, maar hoeveel mensen kennen na het schommelen het idee erachter? Ze zijn bedoeld om te ervaren hoe je energie kunt produceren en hoeveel energie nodig is om bijvoorbeeld een telefoon op de laden of een lamp te laten branden.

De mascotte Foody, gemaakt in de trant van Giuseppe Arcimboldo, Milanese schilder uit de 16e eeuw, inspireert kinderen om portretten te maken van uitgeknipte plaatjes van vruchten en groente of om zelf te tekenen of schilderen. Op de site vind je ook kleurplaten van de mascottes.
la mascotte Foody

Nieuw?

Is het echt nieuw? De vorm zeer zeker, maar het thema wordt al veel langer verkondigd. Een bekend citaat van Gandhi (begin 20ste eeuw) luidt: ‘de aarde biedt voldoende voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht’.
Er liepen grote groepen schoolkinderen, in alle leeftijden, en iedereen had het reuze naar de zin. Er is voor kinderen en jongeren dan ook veel te doen. Maar hoeveel er blijft hangen van het thema, na een dag interactieve games?

Het blijft belangrijk om leerlingen de natuur te laten ervaren, door ze mee naar buiten te nemen, in de moestuin te laten werken of in de keuken aan het werk te gaan. Ze doen veel ervaringen op en na ontspanning buiten is het gemakkelijker weer stil te zitten, geconcentreerd te werken en alles te onthouden.