Problemen in het onderwijs

Herken jij deze problemen?

De problemen in het onderwijs lijken steeds groter te worden, bij een steeds grotere groep op te treden en op steeds jongere leeftijd naar voren te komen:

  • gebrek aan concentratie
  • faalangst
  • black-outs
  • druk, onrustig
  • geheugenproblemen
  • een traag reactievermogen
  • gebrek aan motivatie
  • emotioneel labiel
  • niet kunnen ontspannen
  • korte lontjes
  • snel moe

Negatieve gevolgen

Deze problemen zorgen er vaak voor dat de prestaties achteruit gaan. Door die slechtere resultaten neemt het zelfvertrouwen en het doorzettingsvermogen af, waardoor bovengenoemde problemen weer versterkt worden. Een neerwaartse spiraal dus,  die te vaak uitmondt in voortijdig schoolverlaten met alle negatieve maatschappelijke gevolgen van dien.

“Ik schep voor iedere lerende maximale ontplooiingskansen door met natuurlijke middelen te werken aan de bovengenoemde problemen. Dat is voor mij natuurlijk passend onderwijs! Dat kan in de klas, bij toetsen en examens en de voorbereiding daarop, bij het huiswerk, maar ook door te kijken naar ontspanningsmogelijkheden en het voedingspatroon. Ik wil het plezier in leren weer terugbrengen, want dat bevordert ook de leerprestaties.”

Onderzoek

Er wordt momenteel veel onderzoek gedaan naar mogelijkheden om concentratie te bevorderen, rust te creëren en de (leer)prestaties te optimaliseren. In dat verband is er al geschreven over de effecten van het plaatsen van planten, het werken met kleuren of met aangepast licht, het gebruik van speciaal meubilair in de leeromgeving, het effect van muziek en over de toepassing van energizers, yoga, sport en meditatie.

Voeding vormt de basis!

“Het onderwijsaccent moet volgens mij verschuiven. Ik stel dat je moet beginnen bij de basis: de voeding. Als die basis niet goed is, is iedere verdere interventie bij voorbaat kansloos. Voeding moet meer zijn dan vulling, het moet je energie geven om de hele dag te kunnen leren en presteren.”

Kruiden in de klas

Het gebruik van kruiden en de daaruit gedestilleerde etherische oliën en Bachbloesemremedies is in deze context helaas nog minder bekend, terwijl er zeer goede mogelijkheden zijn om ook daar gebruik van te maken. In Duitsland is in 2009 een meerjarig onderzoek afgerond naar het effect van het verstuiven van etherische olie in de klaslokalen: Dufte Schule. De resultaten zijn positief. Ook vanuit de literatuur is het positieve effect van etherische oliën en Bachbloesemremedies bij leerproblemen bekend.
“Wat in andere landen kan, is ook bij ons mogelijk. Het is tijd om die natuurlijke werkwijze breder in praktijk te brengen.”