Leesvoer

Ik vind het heerlijk om me te laten inspireren door andere experts. Hieronder vind je boeken waar ik erg enthousiast over ben.

(klik op de afbeeldingen hieronder als je meer informatie wilt of een boek wilt bestellen (ja, ik krijg 3% provisie).

Erik Scherder beschrijft welke invloed beweging heeft op de conditie van je hersenen. En … je hoeft er niet per sé voor naar de sportschool: wandelen en zelfs kauwen stimuleren je brein.

Jan-Willem van den Brandhof geeft technieken die je kunt gebruiken om je hersenen beter te kunnen inzetten voor je leerprestaties. Overzicht verkrijgen, snellezen, mindmappen, concentratie vergroten, geheugentechnieken en mentale instelling worden zeer begrijpelijk uitgelegd. De auteur raadt je aan zijn tips uit het overzicht tijdens het lezen van dit boek alvast toe te passen.

Michael Pollan raadt je aan om niets te eten wat je overgrootmoeders niet als voedsel zou herkennen of iets waarbij meer dan vijf ingrediënten op de verpakking worden aangegeven. Hij houdt een warm betoog voor natuurlijke voeding, zelf klaargemaakt met verse ingrediënten.

Ineke Haisma geeft aan dat 70% van alle gezondheidsklachten voedinggerelateerd is en dat je dus via je voeding zelf een groot aandeel hebt in jouw gezondheid.

Tracey en Ross Alloway geven aan dat het werkgeheugen cruciaal is voor succes bij het leren en hoe je daar als leerkracht op kunt inspelen. Het werkgeheugen is de dirigent van het brein, en daarmee volgens de auteurs veel belangrijker dan bijvoorbeeld het IQ. Een goed functionerend werkgeheugen is dus van grote belang voor de schoolprestaties.

Dale Pinnock geeft jou als voedingsdeskundige en voormalig chef-kok, recepten voor thuis en onderweg. Ingedeeld per lichaamsfunctie en met uitleg over de ‘voedselapotheek’.

Corinne Couget benoemt alle tot nu toe bekende E-nummers en hun bijwerkingen. Ze geeft aan of een additief veilig te gebruiken is (groen), twijfelachtig (oranje) of niet (rood) en wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn. Je schrikt als je ziet hoe vaak je de aanduiding ‘echt vermijden’ en de kleur rood tegen komt.

Peter Bauwens beschrijft de geschikte zaden en de werkwijze om zelf kiemen en microgroenten te kweken. Hij laat je zien dat het niet ingewikkeld is, erg leuk is om te doen en in ongeveer een week een smakelijk en zeer gezond resultaat geeft met veel toepassingsmogelijkheden. Hij noemt ze dan ook heel terecht ‘mini-gezondmakertjes’.

Dr. Batmanghelidj heeft langdurig onderzoek gedaan naar de functie van water in ons lichaam. Hij ziet water als een zeer goedkoop maar goed werkend middel, dat in te zetten is bij onder andere astma, allergieën, stress, gewichtsverlies, hoofdpijn en ook ter bevordering van de leerprestaties. Volgens hem geldt vaak: “je bent niet ziek, je hebt dorst.”

Susan Aretz geeft recepten voor de lunchtrommel. Zo wordt de lunch op school (of op je werk) iedere dag een feestje!

Jello Jolles legt uit hoe het tienerbrein werkt. Hij bespreekt hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat hij in op gedrag, keuzes maken, plannen, beslissen, van belang voor leerprestaties.

Mark Mieras geeft aan wat we leren van hersenonderzoek over onder andere de invloed van stress, sport, creativiteit, intuïtie en voeding op je brein. Jij verandert omdat je hersenen veranderen, maar andersom geldt ook dat jouw hersenen veranderen als jij verandert.

Gert Schuitemaker zet heel duidelijk de relatie tussen voeding en gedrag neer. Voeding beïnvloedt je gedrag en je leerprestaties en is heel goed in te zetten om gedragsproblemen te voorkomen of te verminderen.

Denise de Ridder heeft zich verdiept in de psychologie van het eetgedrag. Hoe komt het dat je verleidingen niet kunt weerstaan en hoe kun je ervoor zorgen dat je minder gaat eten?

Daniëlle Houbrechts is een rasvertelster en met de recepten van Tessa van Dam Merrett erbij is dit boek een geweldig samenspel van (on)kruidenweetjes,(on)kruidgerechten en achtergrondverhalen door het jaar heen. Zo word je van onkruidhater een onkruidminnaar.

Carolyn Steel beschrijft de verhouding tussen voedsel en steden en ze geeft haar kijk op de veranderingen in ons denken over en in onze omgang met voedsel door de eeuwen heen: ‘Voedsel heeft een enorme invloed op ieders leven, op de inrichting van onze omgeving en op onze planeet’.

Ity Busstra laat zien dat er ook voor baby’s, peuters en kleuters buiten van alles te beleven valt, hoe je als begeleider hier op een simpele manier in mee kunt gaan. Kinderen leren door te voelen, aan te raken, op te tillen, te ruiken, te proeven en ergens op te klimmen. Geef hun die kans!

Reinier Spreen gaat in op de taal die wij gebruiken om smaak te omschrijven. Hoe proeven we, wat proeven we, hoe omschrijf je wat je ruikt of wat je proeft?

‘Kruid in de klas’ is mijn e-boek over het gebruik van etherische oliën in het onderwijs. Meer info over het boek vind je hier.

Kruid_in_de_klas_iPad

 

Uiteraard is er ook meer dan genoeg leesvoer voor kinderen en jongeren. in mijn artikel over de kinderboekenweek, zie je mijn aanraders.