2015 is het jaar van …

healthy soil.jpg
De bodem! En dat zul je weten ook: tijdschriften, kranten en nieuwsbrieven besteden er aandacht aan. ‘Groei en bloei’ stelt: doe bodemonderzoek en investeer in de bodem. Die basis moet goed zijn, anders kunnen je planten niet groeien. Zorg voor een goede structuur, een goed bodemleven, bemesting en water. Daarmee zorg je voor groei, bloei en vruchtvorming van de planten, struiken en bomen in je tuin. Zonder die basis is geen leven mogelijk.
Voor je leerlingen is het niet anders. Ook zij hebben een goede bodem / basis nodig. Het gaat daarbij om dezelfde soort zaken als in de tuin. Observeer je leerlingen goed, dan zie je wat er nodig is en investeer daarin. Geef je leerlingen structuur, zorg voor volwaardige voeding, geef ze voldoende water, frisse lucht en op tijd rust en ontspanning. Opvoeding en voeding liggen heel dicht bij elkaar en je leerlingen moeten zowel gevoed worden met eten en drinken als met kennis en kunde.

Aandacht

Dat alles moet wel met aandacht en liefde gebeuren, zowel bij je planten als bij je leerlingen.
Er wordt vaak gezegd: Praat tegen je planten, dan doen ze het beter. Praat ook veel met je leerlingen, dan weet je waar ze mee bezig zijn.
Ook de standplaats is van belang. Voor tuinplanten kijk je naar grondsoort en naar zon en schaduw. Je geeft je planten de best mogelijke plek. Je leerlingen plaats je in de meest geschikte groep, waar ze voldoende uitdaging vinden, zonder ze te overvragen.

Samenwerken in groepen is voor sommige planten heel belangrijk. Afstemming van kleur en vorm en letten op groeihoogte en teeltwisseling geeft goede resultaten en door combinaties van planten kun je aantastingen en ziektes voorkomen zonder chemische middelen. Ook leerlingen kunnen gebruik maken van elkaars sterke kanten om elkaar te ondersteunen en van elkaar te leren.

Verzorging

Je kunt grond niet het jaar rond blijven gebruiken zonder goede verzorging. Dan raakt de bodem uitgeput en groeit er steeds minder. Er is een rustperiode nodig waarin de grond kan herstellen en het bodemleven zijn gang kan gaan. Daarna kun je weer zaaien en oogsten. Hetzelfde geldt voor leerlingen en studenten. Er is afwisseling nodig van inspanning en ontspanning, activiteit en rust, vooruit kijken en reflectie. Samen met goede voeding levert dat de basis voor het leren.
Werken met de natuur = aanpassen aan de bodem. Werken met je leerlingen = aanpassen aan hun niveau, passend onderwijs dus.
Na jarenlange discussies over en veranderingen in de organisatie van het onderwijs, is er nu een periode waarin we eindelijk kijken naar de inhoud. Staatssecretaris Dekker kijkt vooruit naar het onderwijs van 2032. Maar …. is de bodem goed? Is de basis aanwezig? We moeten eerst kijken naar voldoende beweging, frisse lucht, ontspanning, slaap en voeding. Pas als dat in orde is, behalen we resultaten met verbeteringen op een hoger niveau.

Zie ook mijn blogs: planten krijgen beter passende zorg dan leerlingen en Lesgeven is net tuinieren.