Einde meivakantie en dan … eindexamen

2009-07 Quiz 01 advice Wordle
“2009-07 Quiz 01 advice Wordle” by Waifer X, on Flickr

De eindexamens in het voortgezet onderwijs beginnen net na een vakantieperiode vol feestelijke activiteiten. Koninginnedag en -nacht en de bevrijdingsfestivals eisen vaak hun tol in de vorm van verkoudheid, vermoeidheid en veel gesnotter. Je kunt je daardoor waarschijnlijk veel minder goed concentreren, en hebt het idee dat je geheugen een grove zeef is. Dan komt de stress opzetten en is het lastig om je zenuwen de baas te blijven en een postief gevoel vast te houden.

In een dergelijke situatie zakt het zelfvertrouwen snel weg en geef je jezelf meteen veel minder kans om te slagen. Onzin? Voor een groot deel wel. De kennis en vaardigheden die je in 5 of 6 jaar hebt opgebouwd, ben je niet ineens kwijt. Dat het even lichamelijk iets minder gaat, heeft in dit geval een duidelijke aanwijsbare reden en wil niet meteen zeggen dat je kansloos bent bij het eindexamen. Praat jezelf niet de put in, maar ga uit van je eigen kracht en spreek dat ook uit (tegenover anderen en voor de spiegel hardop tegen jezelf). Bovendien heb je nog een aantal dagen om je weer goed te gaan voelen en nog wat te doen. Hieronder een paar extra tips.

  • Je bent misschien geneigd om juist nu naar pepmiddelen te grijpen, maar het meest waardevolle dat je in deze periode voor jezelf kunt doen, is zorgen voor rust en ontspanning. Als je uitgerust bent kun je veel positiever naar de komende periode toewerken en functioneer je in alle opzichten beter.
  • Als je gaat studeren, studeer dan ook echt. Zorg dat er zo weinig mogelijk afleiding in de buurt is. Zet de telefoon, en alle andere communicatiemogelijkheden op dat moment uit. Spreek dat ook af met je vrienden en maak afspraken op welke tijden je juist wel contact zoekt met elkaar. Gebruik tijdens het leren een etherische olie op een geursteen of een zakdoekje. Rozemarijn of citroen bijvoorbeeld zorgen ervoor dat je je beter kunt concentreren. Neem diezelfde olie op dat geursteentje of zakdoekje mee naar het examen. Mag er echt niets mee naar binnen in het examenlokaal, doe dan een druppel op je kleding. Let op: gebruik 1 of 2 druppels van een goede, 100% natuurlijke etherische olie en gebruik rozemarijn niet ’s avonds omdat je dan moeilijk in slaap kunt komen!
  • Studeer niet te lang achter elkaar en deel je studieperioden in logische gehelen in. Maak een planning op basis van thema’s of onderdelen die je geheel doorwerkt in plaats van een planning van een bepaald aantal bladzijden per dag. Neem na zo’n onderdeel een pauze met beweging en frisse lucht. Tijdens die pauze heb je de gelegenheid om zaken te overdenken, waardoor ze beter blijven hangen. Je kunt ook afspreken om tijdens die pauzes contact op te nemen met een klasgenoot om samen over de stof te praten.
  • Zorg voor frisse lucht in de ruimte waarin je studeert en vermijd rokerige ruimtes. Rook zorgt voor een geringere opname van zuurstof, wat een negatieve invloed heeft op je geheugen en je studieresultaten.
  • Geef jezelf een oppepper in de vorm van goede voeding met vis (vanwege de omega-3 vetzuren die van belang zijn voor geheugen en leerprestaties) en veel groente, fruit en kruiden. De eiwitten, vitaminen, mineralen en langzame koolhydraten die je daarmee binnenkrijgt, zorgen voor de broodnodige energie. Drink voldoende verdeeld over de dag, liefst water of kruidenthee, ook als je niet direct dorst hebt. Frisdrank bevat enorm veel suiker wat pieken veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. Het lijkt dan even of je beter kunt presteren, maar na een korte tijd zak je juist helemaal weg. Gebruik om dezelfde reden ook geen candybars of energiedrankjes. Vermijd verder koffie, cola en alcohol.
  • Ben je bang dat je niet in slaap kunt komen, neem dan voordat je naar bed gaat een warm bad of een warme douche. Het is van groot belang dat je goed slaapt, omdat je tijdens je slaap de zaken verwerkt waar je overdag mee bezig geweest bent. Slaap zorgt ervoor dat je datgene wat je geleerd hebt, beter vasthoudt en daardoor kun je het je beter herinneren tijdens je examens.

Met wat vertrouwen in je zelf, je gezonde verstand, bovenstaande tips en de tips in de blog van 28 maart 2012: ‘tips voor de examenperiode’, moet het lukken. Ik wens je veel succes!