Afstuderen in 2020? Beweeg!

Fiets, loop, ren, spring, dans of sport. Het maakt niet uit wat je doet, maar doe iets, beweeg! We zitten allemaal teveel, maar in een periode als deze, waarin je veel met je studie bezig bent, zit jij waarschijnlijk nog meer dan anders. Bewegen zorgt ervoor dat je lichamelijk bezig bent en ‘uit je hoofd komt’. Eerst zijn je gedachten misschien nog bij je studie, maar als je even bezig bent, verdwijnen die gedachten naar de achtergrond en maak je je hoofd leeg. Het effect van beweging is dat je bloed beter gaat stromen, waardoor de toevoer van voedingsstoffen en zuurstof naar je hersenen verbetert. Bewegen is dus niet alleen van belang voor je lichamelijke conditie, maar zeker ook voor de conditie van je hersenen. Ik geef je weer vijf tips.

1 Beweeg meer tijdens je dagelijkse bezigheden

Natuurlijk mag je een paar keer per week naar de fitness of de sportvereniging, maar dat hoeft niet per sé. Als je er even over nadenkt, kun je gemakkelijk meer beweging in je dagelijkse bezigheden inlassen, dus: loop, fiets, til, buk en gebruik de trap in plaats van de lift. Je hoeft er weinig extra voor te doen en alle beetjes helpen. Zorg dat je ieder half uur van je stoel komt, ook al is het maar even om naar het toilet te lopen, je waterglas te vullen of iets te pakken aan de andere kant van je kamer. Een uurtje sporten om een hele dag zitten compenseren, is voor je hersenen minder effectief dan regelmatige beweging door de dag heen.

2 Gebruik een stappenteller

Meet eens hoeveel je beweegt en ook hoeveel je zit. Als je schat hoeveel uren je op een dag doorbrengt op een stoel, schat je dat je meestal veel te laag. Houd het maar eens echt bij. Een stappenteller of een activity tracker met meer functies zijn daarbij soms  goede hulpmiddelen. Stel jezelf een doel en houd bij of je dat bereikt.

3 Bouw kracht en conditie op

De richtlijn van de Gezondheidsraad geeft voor mensen vanaf 18 jaar is 2,5 uur zware of matig intensieve inspanning aan per week, verspreid over verschillende dagen. Daarnaast twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Onder de 18 wordt nog meer beweging aanbevolen.
Je hebt kracht en conditie allebei nodig. Zorg ook voor variatie in de beweging zodat het leuk en uitdagend blijft. Dat je beweegt maakt je nog geen topsporter, dus wil echt niet zeggen dat je aan de eiwitshakes , de energiedrankjes of de voedingssupplementen moet en ook niet dat je veel extra moet gaan eten. Je normale voeding zou moeten voldoen. Kijk wel uit dat je niet met een volle maag gaat sporten (ook je lichaam kan niet mutitasken).

4 Geen vanillevla, wel kauwgum

Zorg dat je moet kauwen, dus leef niet alleen op smoothies, yoghurtjes en soepjes. Rauwkost zoals wortels of appels, zetten je flink aan het kauwen. En dat kauwen zorgt voor extra toevoer van bloed en daarmee van voedingsstoffen en zuurstof naar je hersenen. Prima toch! Neuropsycholoog Erik Scherder houdt een pleidooi tégen vanillevla (hoef je niet te kauwen) en vóór kauwgum. Een kwartier voor een toets op kauwgum kauwen en je begint aan de toets met beter gevoede hersenen.

5 Gebruik alternatieve studeerhoudingen

Ga actief zitten, op een bal of een wiebelkruk. Wissel af en toe van stoel zodat je houding verandert. Waar je ook op zit, zit in ieder geval rechtop. Achterover hangen of met een kromme rug zitten, is geen goede houding om te kunnen studeren omdat het de bloedtoevoer naar je hersenen vermindert. Werk afwisselend aan sta-tafels (wel rechtop staan) en op een zitplaats. Overleg over een groepsopdracht kan prima tijdens een wandeling. Bijkomend voordeel is dat het overleg daar meestal veel efficiënter door wordt. Gezellig kletsen in de pauze kan tijdens een lunchwandeling.

Stress, slaap en voeding hebben invloed op beweging en omgekeerd. Stress laat je energie wegstromen en verstijft je spieren waardoor je moe bent en geen puf meer hebt. Bewegen wordt dan een hele opgave. Omgekeerd zorgt beweging voor stressvermindering.
Bewegen met een volle maag is niet aan te raden, want je lichaam wil bezig met verteren van je maaltijd, terwijl jij het tot andere dingen aanzet. Maar goede voeding is nodig om voldoende te kunnen bewegen. Dat kost immers energie.
Intensief bewegen vlak voordat je gaat slapen is niet aan te raden. Je bent dan niet rustig genoeg om in slaap te vallen. Een rondje lopen mag altijd, dat voert stress af.

Eind van deze week krijg je studietips waarmee je je studie slim kunt aanpakken.

Kom je er zelf niet uit hoe je efficiënter kunt studeren of wil je ondersteuning bij de methodologische aspecten van je afstudeerproject of onderzoeksopdracht, dan kunnen we samen kijken hoe we jou je beste prestaties kunnen laten leveren. Stuur me even een mailtje via info@herborika.nl of een appje op 0650516261.