10 tips om af te vallen zonder dieet

Ik heb het niet vaak over afvallen en zeker niet over het volgen van een dieet, want volgens mij staat dat de leerprestaties in de weg. Maar de vraag om aandacht te besteden aan verantwoord afvallen blijft komen. Dus dan toch mijn 10 tips, maar ik ga zeker geen voedingsstoffen schrappen!

Ook ik vind een gezond gewicht erg van belang: je verkleint het risico op het metabool syndroom met alle vervelende gevolgen van dien. En… overgewicht zorgt voor een snellere veroudering van het brein. Dat wil niemand toch?! Hoe kun je op een gezonde manier afvallen?

Tip 1

Als je wilt afvallen, probeer het dan alsjeblieft zonder crashdieet en begin er niet mee in een periode waarin je grote prestaties moet leveren. Het heeft vaak een jojo-effect en uiteindelijk komen veel mensen daarmee meer aan dan het gewicht dat ze in eerste instantie zijn kwijtgeraakt. Gebruik ook alsjeblieft geen afslankmiddelen. Die kunnen ronduit gevaarlijk zijn.

Tip 2

Beweeg! Het kan niet genoeg gezegd worden. Beweeg vooral in je dagelijks leven, bijvoorbeeld door de trap te nemen in plaats van de lift, door een halte eerder uit te stappen en het laatste stukje te lopen naar school of werk, door alles binnen een straal van een paar kilometer op de fiets te doen of te lopen. Iedere vorm van beweging helpt! Het is toch te zot voor woorden dat we in de auto stappen om ons op de sportschool in het zweet te werken (en na de tijd blijven hangen met calorierijke drankjes)?

Tip 3

Een tafel die met zorg gedekt is, nodigt uit tot eten en ook op die manier kun je invloed uitoefenen op je eetgedrag. Gebruik kleinere borden, kleiner bestek, een andere kleur borden, bijvoorbeeld een rood bord en let op de kleur van je tafelkleed.

Tip 4

Zorg voor een goede sfeer tijdens de maaltijden. Daarbij spelen verlichting en muziek een grote rol. Bij gedimd licht wordt minder gegeten en mannen blijken minder te eten bij blauw licht. Eten wordt lekkerder door bijpassende muziek en muziek kan zelfs je smaak beïnvloeden.

Tip 5

Kies een eiwitrijk ontbijt. Dat zorgt ervoor dat je lang een vol gevoel hebt. Zonder hongergevoel voorkom je dat je grijpt naar calorierijke snacks als tussendoortje.

Tip 6

Omgevingsfactoren zoals de beschikbaarheid van voedsel, spelen een belangrijke rol. Probeer ‘verleidingsplekken’ te vermijden, haal niet te veel voedsel in huis, zorg voor groente en fruit als tussendoortjes en doe geen boodschappen met een lege maag.

Tip 7

Laat je niet beetnemen door de verpakking. Verpakkingen kunnen een grote invloed hebben op ons eetgedrag, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Tip 8

Slaap voldoende. Gebrek aan slaap zorgt ervoor dat je kortaf bent, dat je dingen minder goed kunt onthouden en dat je hongerig bent. Vooral zoetigheid is erg aantrekkelijk na een slechte nacht. Je gaat dus meer en ook nog minder gezond eten als je te weinig slaap krijgt.

Tip 9

Pas je eettijden aan. Ontbijt later dan je nu gewend bent en zorg voor een vroeg tijdstip van de avondmaaltijd. Op die manier heb je een langere ‘voedingvrije’ periode tussen de laatste maaltijd van een dag en de eerste maaltijd van de volgende dag. Afvallen lukt beter als je je lichaam meer tijd geeft om je voeding te verwerken.

Tip 10

Neem een groot glas water als je ‘honger’ krijgt, eventueel met citroen, munt of komkommer erin voor de smaak. Door voldoende water te drinken voer je afvalstoffen gemakkelijker af en verdrijf je het hongergevoel weer voor een tijdje. Heel vaak heb je niet eens honger, maar dorst. Alleen geven je hersenen een verkeerd signaal af. Een glas water een kwartiertje voor de maaltijd zorgt ervoor dat je iets minder eet.

Extra tip: Ga niet te veel af op voedingsboeken waarin een dieet wordt aanbevolen. Die boeken gaan vaak uit van beperking van bepaalde voedingsmiddelen en dat levert snel tekorten op in je voeding. Blijf zelf nadenken en geloof niet alles wat je hoort, ziet en leest.
Daarvoor is een goede breinwerking nodig. Gelukkig kan het voeden van je hersenen goed samengaan met afvallen.

Foto: ‘Gedekte tafel’ Joop Anker on Flickr