Kinderen en jongeren slikken meer medicijnen dan ooit

Het medicijngebruik onder kinderen en jongeren rijst de pan uit. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen. Je vindt een zeer sterke toename bij medicatie tegen psychiatrische aandoeningen, zoals paniekaanvallen, stress, maar vooral ADHD. De laatste zeven jaar is het aantal gebruikers van medicatie tegen ADHD verdrievoudigd tot meer dan 200.000. Langzamerhand hoor je steeds meer over de negatieve bijwerkingen op lange termijn van deze medicijnen, waaronder Ritalin. Zie de bijsluiter van Ritalin van Novartis opgesteld in januari 2012 volgens de richtlijnen van de European Medicines Agency (EMEA). Wat betekent dat voor de generatie die over tien tot twintig jaar ons land overeind moet houden?

Je komt steeds meer kinderen en jongeren tegen met gediagnosticeerde leer- en gedragsproblemen. Gedeeltelijk komt dat doordat je er meer aandacht voor hebt en door betere diagnosemogelijkheden. ‘Deels komt het door de veranderde leefomstandigheden in de afgelopen 40 jaar. De drukte van het moderne leven wreekt zich’, zegt kinderarts Van der Meulen en ontwikkelingspsycholoog Steven Pont stelt: ‘De westerse wereld heeft ADHD’. (NRC, 10 nov 2012)

Vanwaar die sterke toename in medicijngebruik? Daar hoor je van alles over.
Het lijkt een gemakkelijke en relatief goedkope manier om problemen te onderdrukken, ook in het onderwijs.
Leerlingen en studenten lijken op korte termijn beter te presteren met ritalin en omdat ouders willen dat hun kinderen het goed doen op school, vragen ze soms om medicatie.
Studenten regelen het in tentamenperiodes voor zichzelf op de zwarte markt.
Leerkrachten willen rust in de grote groepen en sturen hun leerlingen sneller door voor een diagnose.
Scholen leggen medicatie soms als dringend, of (bijna) dwingend advies op aan de ouders.

In het onderwijs is het van belang dat je allereerst naar jouw leerlingen of studenten als persoon kijkt en niet naar hun prestaties: Als je merkt dat ze niet goed in hun vel zitten, onvoldoende zelfvertrouwen hebben, onder (te) grote druk staan, voortdurend op hun tenen moeten lopen, niet aan rust toekomen of constant gespannen zijn, is dat een teken dat je iets moet ondernemen. Dat wil nog niet zeggen dat je onmiddellijk moet zorgen dat je leerlingen of studenten gediagnosticeerd worden en zeker niet dat ze meteen aan de medicijnen moeten.
Geef ze kruidenthee in plaats van Ritalin en werk met etherische oliën in de lokalen. Voer op school in plaats van de vroegere schoolmelk school-kruidenthee in en fruit. Uiteraard ook voor de onderwijsgevenden, want goed voorbeeld doet goed volgen!

Haal verder de druk bij kinderen en jongeren weg. Ze moeten vaak veel te veel, veel te vroeg en in veel te weinig tijd. Gun ze tijd om tot rust te komen op hun eigen manier. Plan niet iedere minuut van hun dagen vol. Laat ze af en toe lekker ‘lummelen’, niets doen. Dat geeft rust! En als je denkt dat er meer nodig is om rust te brengen, kijk dan eerst naar de mogelijkheden van Bachbloesems. Grijp in ieder geval niet zonder meer naar de medicijnen.
Hoe lang duurt het anders nog voordat je leerlingen en studenten ziek thuis zitten met de gevolgen van ons jachtige leven én de gevolgen van de medicatie daartegen?