Tien tips voor de examenperiode

Keep Calm And Carry On
“Keep Calm And Carry On” by steffy., on Flickr

De examenperiode in april en mei levert voor veel leerlingen en studenten stress op. Deze stress kan zich uiten op een manier die rechtstreeks terug te zien is in het onderwijs: concentratieproblemen, verminderd geheugen, blokkeren of faalangst en daardoor mindere prestaties. De stress kan zich ook uiten in lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of buikpijn en in agressief of juist apathisch gedrag. Ook die klachten kunnen op den duur een negatieve uitwerking op de leerprestaties hebben. Genoeg redenen dus om er iets aan te doen.

Tips voor de examenperiode

  1. Begin op tijd met leren voor een toets, proefwerk of examen. Je voorkomt daarmee paniekgevoelens en krijgt er het vertrouwen door dat het gaat lukken. Dreigt de stress toch even toe te slaan, neem dan een kop kamillethee.
  2. Herhaal veel, waarbij vier keer een kwartier met pauzes ertussen meer resultaat oplevert dan een uur achter elkaar door. Probeer daarna anderen te vertellen of uit te leggen wat je hebt geleerd. Als je dat kunt, weet je zeker dat je de stof beheerst.
  3. Neem af en toe even afstand van je studie. Het beste is dan om even leker de natuur in te gaan, en frisse lucht binnen te krijgen. Doe in ieder geval even iets totaal anders en lucht in die tijd de ruimte waarin je studeert.
  4. Zorg voor voldoende beweging: wandelen, rennen, fietsen, skeeleren, sporten, gewoon wat je prettig vindt.
  5. Een saai advies misschien, maar vreselijk belangrijk: zorg voor voldoende slaap. Een of twee druppeltjes etherische lavendelolie op je kussen kan helpen om te ontspannen. Neem wel een 100% natuurlijk product van goede kwaliteit!
  6. Een kop muntthee zorgt er voor dat je weer helder kunt denken. Gebruik bij voorkeur losse thee of verse munt.
  7. Eet gezond, waarbij je vooral moet letten op de vitaminen en mineralen in je voeding. Dat lijkt lastig, maar met voldoende kruiden, groenten en fruit kom je een heel eind.
  8. Als tussendoortje geven noten, vijgen, cranberries of haverkoekjes een extra duwtje in de goede richting.
  9. Rozemarijn en gember zijn kruiden die het concentratievermogen vergroten en je kunt er lekkere gerechten mee maken.
  10. Ga voor een combinatieolie of een samengestelde kruidenthee afgestemd op de specifieke klachten naar een meesterherborist.