Voorjaarsmoeheid en je studie

 

Is alles je eigenlijk te veel, kun je je slecht concentreren, komt er niets uit je handen en ben je de hele dag moe? Grote kans dat je last hebt van voorjaarsmoeheid. Dat overduidelijke gebrek aan energie komt ook bij jongeren voor. In de tijd waarin de voorbereiding op eindopdrachten, toetsen en examens begint, kun je niet dat gebruiken, toch? Dus: doe er wat aan.
Als jongere groei je hard, gieren de hormonen door je lichaam en wordt er veel van je gevraagd bij je studie. Je hersenen vragen minimaal 20% van de binnenkomende energie om al die processen te reguleren. En dan kan in deze tijd van het jaar de voorjaarsmoeheid toeslaan. Dat heeft een aantal oorzaken:

  • Aan het eind van de winter bevat je voeding vaak minder vitaminen en mineralen waardoor tekorten kunnen ontstaan.
  • Misschien ben jij de uitzondering, maar veel jongeren eten onregelmatig en lang niet altijd gezond. Bovendien krijgen ze veel te veel suiker binnen en dat zorgt voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.
  • In de winter zit je veel binnen, beweeg je minder en zie je minder zon. Beweging zorgt ervoor dat je bloed sneller door je lichaam stroomt en er meer zuurstof  naar je hersenen gaat. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D.
  • Ieder jaar is er een griepgolf waar je een tik van meekrijgt, ook al wordt je niet altijd echt ziek. Het tast wel je immuunsysteem aan.

Stuk voor stuk grote energieslurpers die ervoor zorgen dat je eigenlijk je bed niet eens uit wilt komen.

Het positieve nieuws is dat je voorjaarsmoeheid kunt bestrijden met voeding, kruiden en beweging. Eet veel verse groente en fruit en gebruik kruiden bij iedere maaltijd (bieslook, peterselie, kurkuma, citroenmelisse, rozemarijn, gember, kardemom, oregano, kaneel, kruidnagel, peper zijn zeer geschikt). Drink voldoende, kies water of kruidenthee en beweeg iedere dag minstens een half uur in de buitenlucht, ook al heb je er eigenlijk helemaal geen zin in. Het geeft achteraf energie en als je jezelf er niet toe kunt motiveren, zorg dan voor een maatje om samen te wandelen, fietsen of sporten. Geef dus niet toe aan de vermoeidheid maar ga er tegen in, anders loopt de voorbereiding op de toetsen en examens gevaar. Die voorbereiding betekent dat je actief bezig bent met de stof en die actieve houding vraagt energie. Daar komt vaak stress bij om alles op tijd af te krijgen, en ook stress vreet energie. Je hebt dus veel energie nodig!

Er zijn veel adviezen om de voorbereiding op toetsen en examens zo goed mogelijk door te komen en studietips. Daarnaast kan een leefstijlaanpassing grote positieve resultaten hebben. Kom liever niet met: ‘ik neem wel een pilletje of een energiedrankje’, want dat werkt niet. Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam van de VU heeft onderzocht dat het veel gebruikte (en vaak zwart verhandelde) ritalin de schoolprestaties niet verbetert. Het kan zelfs gevaarlijk zijn als je dergelijke medicijnen gebruikt terwijl je gaan ADHD hebt. Energiedrankjes (en andere producten met veel suiker) werken maar heel kort, terwijl je daarna een enorme dip krijgt, waardoor je je nog lamlendiger voelt.

Jelle Jolles houdt zich als onderzoeker bezig met de ontwikkeling van het brein van tieners en jongvolwassenen. In een video legt hij uit hoe niet alleen je lichaam, maar ook je hersenen groeien en zich ontwikkelen, tot na je twintigste jaar. In een interview naar aanleiding van zijn laatste boek geeft hij aan wat dat betekent voor het functioneren.

Foto:”Grosse fatigue!” by B@rberousse on Flickr