Wasser mit Blubber by Tekke, on Flickr

Drinken om optimaal te presteren

Drink jij voldoende? Je kunt niet optimaal presteren als je niet genoeg vocht binnenkrijgt. Dan functioneer je minder goed en kun je klachten krijgen: hoofdpijn, moe, misselijk, duizelig, geheugenproblemen, een traag reactievermogen of concentratieverlies. Het is dus van belang om je vochtbalans op peil te houden.

Drinken, drinken, drinken

Niet alleen bij warm weer, bij het sporten of als je de Nijmeegse 4daagse loopt moet je voldoende drinken; het is het hele jaar door belangrijk dat je voldoende vocht binnen krijgt. Zeker anderhalf tot twee liter per dag en bij grote inspanning of hoge temperaturen meer. Bij een vochttekort van meer dan 1,5% van je lichaamsgewicht krijg je dorst, maar al bij een vochtafname van 1 tot 1,5% functioneer je minder goed. Dat betekent dat je niet moet wachten tot je dorst krijgt, maar regelmatig wat moet drinken. Op die manier blijft je lichaam op temperatuur, werkt je spijsvertering beter, worden voedingsstoffen sneller door je lichaam verspreid, krijgen je hersenen meer zuurstof en worden afvalstoffen sneller afgevoerd, allemaal noodzakelijk om goed te kunnen functioneren en te presteren.

Uitdrogingsverschijnselen

Bij planten zie je heel snel dat ze water nodig hebben: ze gaan meteen slap hangen. Bij mensen en kinderen is vochtgebrek in eerste instantie minder zichtbaar en worden de signalen die gegeven worden, ook lang niet altijd verbonden met vochtgebrek. Is iemand hangerig of chagrijnig, of klaagt hij of zij over hoofdpijn, dan wordt dat vaak geweten aan een tekort aan slaap en bij een slechte spijsvertering of obstipatie wordt al snel gekeken naar het voedingspatroon. Ook slechte concentratie, trage reacties of niet helder kunnen denken, worden niet meteen gezien als uitdrogingsverschijnselen. Symptomen als een gerimpelde huid, versnelde veroudering, nierklachten of afnemende schoolprestaties merk je pas na langere tijd, maar het verband tussen vochtgebrek en de genoemde klachten is er wel degelijk. Genoeg redenen dus om voldoende te drinken!

Kraanwater

Kraanwater is een uitstekende vochtleverancier. Neem je frisdrank, dan krijg je veel te veel suiker binnen en van de light-versies met aspartaam kun je beter ook niet te veel binnen krijgen. Maar niet iedereen staat te juichen bij het idee om water te drinken. Wat dan?
Een schijf citroen, sinaasappel of appel of een takje munt voegt een vleugje smaak toe aan het kraanwater. Goed gekoeld heb je daarmee een prima dorstlesser. Als je een sterkere smaak wilt, kun je kruidenthee zetten en die laten afkoelen. Neem bijvoorbeeld munt of citroenverbena als het lekker fris mag zijn en rozenblaadjes of agastache voor een heerlijk aroma. Goed koud, geserveerd in een glas, zijn het heerlijke zomerdrankjes waarmee je je vochtbalans op peil houdt.

Leren verbruikt vocht

Kinderen zijn gevoeliger voor schommelingen in de vochtbalans dan volwassenen. Zij zouden daarom nog regelmatiger wat moeten drinken. In de vakantie lukt dat wel; je ziet dan veel mensen en kinderen lopen met een flesje water. Maar wanneer het onderwijs weer begonnen is, zitten ze uren te werken zonder drinken, terwijl leerprocessen juist veel vocht verbruiken. Een regelmatige vochtaanvulling in kleine hoeveelheden is van belang om optimaal te kunnen presteren.
In het hoger onderwijs zitten al veel studenten met een flesje water bij de colleges. Dat zou overal in het onderwijs gewoonte moeten worden! Voorafgaand aan de lessen kan iedereen een (herbruikbaar) waterflesje vullen om tijdens het werken af en toe een slok te nemen. Het is nu meestal alleen toegestaan tijdens de Cito-toets, maar het zou goed zijn om kinderen vanaf de basisschool te leren dat ze regelmatig, ook tijdens de lessen, water drinken. Als ze dat eenmaal gewend zijn, wordt het een automatisme om bij binnenkomst een waterflesje te vullen. En als er eenmaal een kind mee begint, volgt de rest al snel. Daarmee zorgen ze er zelf voor dat ze voldoende vocht binnen krijgen, wat de leerprestaties ten goede komt.

Wil je meer weten over de goede effecten van water? Fereydoon Batmanghelidj geeft in zijn boek “Water, het goedkoopste medicijn” aan hoe belangrijk water is voor onze gezondheid en ons leervermogen.

Foto: Wasser mit Blubber by Tekke, on Flickr