Wat mag er op tafel bij de Cito-toets?

De adviezen van de basisschool zijn gegeven en je leerlingen zijn aangemeld bij het vervolgonderwijs. Nu dan toch, voor het eerst in april, de Cito-eindtoets. Je zou zeggen dat er veel minder van afhangt voor je leerlingen, maar het blijven stressvolle dagen. Ook voor de school is het spannend hoe er gescoord wordt.

Iedereen is gebaat bij een goede uitslag: de inspectie gebruikt de resultaten, de school kan zich met goede resultaten profileren en het geeft jou als leerkracht een indicatie van je werk. En welke leerling (of ouder) wil er nu geen goede score? Dat geldt niet alleen voor de Cito-eindtoets, zeker niet nu die laatste toets niet meer wordt meegenomen bij de schoolkeuze voor het VO. De toetsen in de voorgaande jaren worden belangrijker. Die leveren zowel de basisscholen als het VO inzicht in de leerlingen.

Geen suikerbommen op tafel!

Bij de Cito-toets mogen leerlingen vaak iets meebrengen om tussendoor te eten of te drinken. Als ze zo’n kans krijgen, komt er gegarandeerd veel snoep, frisdrank of vruchtensap mee. Suikerbommen dus. In het beste geval de energierepen en koeken waar de reclame bol van staat, maar ook die zitten vol suiker. En laten die suikers nou net de prestaties enorm tegenwerken! Het is dus de hoogste tijd om met deze ’traditie’ te breken.
Wat dan wel? De hersenen moeten goed kunnen functioneren. Daarvoor hebben ze vocht nodig en voedingsstoffen. Wat kun je je leerlingen mee laten nemen, of….. misschien wel veel beter: wat kun je als school doen om je leerlingen op een toetsdag te ’trakteren’ en ervoor te zorgen dat ze optimaal kunnen presteren.

Wat is slim?

  • Geef je leerlingen tussen alle toetsonderdelen door een beker water, eventueel met een schijfje citroen, appel of komkommer of een takje munt. Daarmee krijgen ze voldoende vocht binnen. Uiteraard moeten ze ook de gelegenheid krijgen om te plassen, want met een volle blaas kun je je echt niet concentreren.
  • Beweging is voor alle leerlingen van groot belang. Een mens, en zeker een kind, is niet gebouwd om de hele dag op een stoel te zitten. Plan wat beweegspelletjes tussen de onderdelen door. Daarna is er meer energie en rust om weer verder te gaan.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht, dus ramen open in de pauzes.
  • Een banaan zorgt voor rust en concentratie en vermindert stress.
  • Een handje ongezouten walnoten, cashewnoten, amandelen of pinda’s (let op allergieën!) zorgt voor de broodnodige energie.
  • Blokjes kokos en ongezwavelde zuidvruchten zijn prima.
  • Zorg dat ze kauwen. Dat kan op een appel of een peer, plakjes wortel, komkommer, bleekselderij, snoeptomaatjes of reepjes paprika. Volgens Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie, scoren kauwers beter op cognitieve testen. Kauwen verbetert het werkgeheugen en de alertheid.

En verder…

Er zijn meer mogelijkheden, waarmee je een dag van tevoren samen met je leerlingen aan de slag kunt. Gekoppeld aan een les over voeding (wat helpt om goed te kunnen presteren?) werken ze maar al te graag mee. Het vermindert ook de spanning een dag van tevoren als je lekker met elkaar bezig bent.

Besteed van tevoren ook aandacht aan voldoende slaap en aan een goed ontbijt. Met wat fruit of groente, naturel-yoghurt, een gekookt ei en volkoren producten, kunnen ze een hele tijd vooruit.

Geef heel duidelijk bij leerlingen en ouders aan dat ze tijdens de toetsdagen geen eten of drinken mee hoeven te brengen omdat ze tussen de onderdelen door van school iets krijgen en er niets op hun tafeltje mag liggen.

Doe dit ook bij de Cito-toetsen in de andere groepen. Dan trek je een lijn door alle jaren heen en daarmee schoor je hopelijk ook over de hele lijn goed. Daar profiteren zowel de school als alle leerlingen van.

Wil je nog verder gaan, dan kun je ook geuren gebruiken.

Wat geldt voor de Cito-toets geldt uiteraard bij alle toetsen, proefwerkweken en examens.

Carlo Petrini: “Feeding children good food during school hours is an investment, not an expense.”