Wie zegt dat jij gelijk hebt?

“Nou vertel je mij dat ik een literatuurlijst moet toevoegen en mijn bronnen moet vermelden, maar wat doe jij zelf? Jij hebt geen bronnen vermeld! Kun je bewijzen dat je gelijk hebt?” Deze reactie gaf een student die ik begeleid bij haar onderzoeksproject, op mijn blogs over afstuderen.

In die blogs heb ik inderdaad geen bronnen toegevoegd, omdat dat het lezen minder gemakkelijk maakt. Dat wil echter niet zeggen dat ik zo maar wat beweer, zonder dat daar gedegen onderzoek aan ten grondslag ligt. De uitdaging om toch bronnen aan te geven, neem ik natuurlijk met twee handen aan. En omdat de meeste studenten opzien tegen het lezen van ‘droge en moeilijke’ wetenschappelijke publicaties, laat ik de experts/onderzoekers/wetenschappers zelf aan het woord in video’s. Lees verder Wie zegt dat jij gelijk hebt?

Afstuderen in 2019? Voorkom problemen!

 

Voorkom problemen in de laatste fase van je studie! Wacht niet tot je tegen de deadlines en tegen een berg stress aanloopt. Preventie is de beste aanpak en de tips uit de vorige vijf blogs werken beter naarmate je ze langer toepast.
Alle veranderingen kosten moeite, je zult moeten volhouden het zal soms even doorbijten zijn. Na een paar weken word je al voor die inspanning beloond: je merkt dat er nieuwe gewoontes ontstaan, dat jouw planning werkt en dat je je er prettig bij voelt. Je werkt aan een nieuw leef- en studeerpatroon. Daarmee pak je je studie zodanig aan dat het je resultaten positief zal beïnvloeden. Het initiatief ligt bij jou. Waar wacht je op? Lees verder Afstuderen in 2019? Voorkom problemen!

Afstuderen in 2019? Pak het slim aan!

 

Je kunt bijles nemen om je studieresultaten te verbeteren of hulp vragen bij het schrijven van je verslag. Met dergelijke ingrepen haal je echter maar een beperkt resultaat als je je basisbehoeften buiten beschouwing laat. Sta je stijf van de stress, heb je een chronisch slaaptekort, bestaat je beweging hoofdzakelijk uit het bedienen van de toetsen op je smartphone of is je voeding niet in orde, dan heeft alle verdere ondersteuning veel minder effect. Vandaar dat ik in de voorgaande blogs eerst stress, slaap, beweging en voeding besproken heb. Ik ga ervan uit dat je daar al mee bent gestart.
Dan nu de studietips, want die zijn er natuurlijk ook te geven. Niet alles werkt voor iedereen even goed. Probeer waar jij profijt van hebt. Voor de meeste studenten werken de volgende tien tips. Lees verder Afstuderen in 2019? Pak het slim aan!

Afstuderen in 2019? Beweeg!

Fiets, loop, ren, spring, dans of sport. Het maakt niet uit wat je doet, maar doe iets, beweeg! We zitten allemaal teveel, maar in een periode als deze, waarin je veel met je studie bezig bent, zit jij waarschijnlijk nog meer dan anders. Bewegen zorgt ervoor dat je lichamelijk bezig bent en ‘uit je hoofd komt’. Eerst zijn je gedachten misschien nog bij je studie, maar als je even bezig bent, verdwijnen die gedachten naar de achtergrond en maak je je hoofd leeg. Het effect van beweging is dat je bloed beter gaat stromen, waardoor de toevoer van voedingsstoffen en zuurstof naar je hersenen verbetert. Bewegen is dus niet alleen van belang voor je lichamelijke conditie, maar zeker ook voor de conditie van je hersenen. Ik geef je weer vijf tips. Lees verder Afstuderen in 2019? Beweeg!

Afstuderen in 2019? Eet goed!

 

Voeding levert een heel belangrijke bijdrage aan je leerresultaten! Maar dan bedoel ik echt volwaardige voeding en geen vulling met een berg loze calorieën. Daar wordt niemand beter van (wel dikker).
Je hersenen blijven doorontwikkelen tot je 25ste en je voeding moet daar de bouwstoffen voor leveren. Daarnaast levert je voeding de brandstof of energie die je nodig hebt om te leren en te onthouden wat je leert.
Met volwaardige voeding voed je jouw hersencellen en tegelijkertijd zorg je ook voor goed werkende darmen (je buikhersenen). Dat heeft een positief effect op je spijsvertering waardoor je alle voedingsstoffen die je binnen krijgt, ook echt kunt opnemen. Resultaat: je voedt je hersenen en je voorkomt of vermindert leerproblemen.
Je hersenen herkauwen ’s nachts de indrukken van de dag. Ze blijven dus constant actief en daarvoor hebben ze energie nodig. Die energie moet komen uit jouw voeding. Daarnaast hebben je hersenen veel zuurstof nodig.
Een vijftal tips om je hersenen te voeden: Lees verder Afstuderen in 2019? Eet goed!

Afstuderen in 2019? Slaap!

 

Je wilt beslist afstuderen dit jaar en je zet dus een tandje bij om alles af te krijgen en op tijd in te leveren. Hoe pak je dat aan? Niet door nachten door te halen, hoop ik!
Gebrek aan slaap heeft invloed op jouw leerprestaties. Daar kijken we dit keer naar, want die invloed is groter dan je misschien denkt. Lees verder Afstuderen in 2019? Slaap!

Afstuderen in 2019? Vermijd stress!

 

Je zit in het laatste jaar van je hbo-opleiding, een klein half jaar voordat je hopelijk afstudeert. Dat betekent dat je bezig bent met je laatste tentamens en dat je je afstudeerproject of onderzoeksopdracht tot een goed einde moet brengen. Je mag je je ook nog richten op een presentatie of eindassessement om aan te tonen dat je er klaar voor bent om te starten in het werkveld. Er wordt dit laatste opleidingsjaar extra veel zelfwerkzaamheid van je verwacht, want als vierdejaars heb je te maken met een afnemende begeleiding. Je moet het immers over een paar maanden helemaal zelf doen! Dat vergt veel van je en levert stress op en stress vreet energie en geeft klachten.

Geef eens voor jezelf aan hoe je momenteel scoort op een schaal van 1 tot 10 voor stress. En wat merk jij van die stress?

Bij het studeren uit stress zich vaak in de vorm van oververmoeidheid, onzekerheid, ongeïnteresseerdheid, faalangst, concentratieproblemen, een verminderd geheugen en soms als een volledige black-out. Dat kun je op dit moment echt niet gebruiken, dus geef ik je 5 tips die je helpen om de stress uit te bannen en daardoor beter te leren en te presteren, op weg naar dat felbegeerde papiertje. Lees verder Afstuderen in 2019? Vermijd stress!

Wens voor 2019

 

Recept voor een (brein)gezond leven, dagelijks toe te passen

Ingrediënten:
Drie volwaardige maaltijden
Vier tot zes glazen kraanwater
Een portie beweging
Een flinke teug frisse lucht
Een extra hoeveelheid slaap
Twee stuks fruit
Een scheut ontspanning
Een handvol sociaal contact met
verse aandacht van een ander en voor een ander
Een opscheplepel uitdaging
Een snuf stilte
Een grote schep positiviteit

Werkwijze:
Roer alle ingrediënten met aandacht door en voeg naar smaak kruiden toe.

Ik hoop dat je dit recept in 2019 steeds beter kunt bereiden, want ik wens je van harte deze versterking van je (brein)gezondheid!

Rika Verhoef | Herborika

Foto: Krans met Gaultheria procumbens, Rika Verhoef

Levenslang leren vraagt een leven lang volwaardige voeding

 

 

‘Jammer dat je je zo sterk op het onderwijs richt’, kreeg ik nu al weer een keer te horen. ‘Deze informatie is toch breder bruikbaar?’ Mijn reactie: Het is zeker breder bruikbaar en ik zit ook helemaal niet vast aan het onderwijs. Ik richt me op gezonde hersenen die het mogelijk maken om te leren en te presteren en dat stopt toch nooit? Lees verder Levenslang leren vraagt een leven lang volwaardige voeding

kruiden beleven = kruiden waarderen

Vorige week gaf ik een ‘lezing’ over kruiden. ‘Breng je zelf een laptop mee?’ vroeg de organisatie. Maar nee! Kruiden bekijk je toch niet vanaf een scherm? En het maakt niet uit of je iets doet voor volwassenen of voor kinderen of jongeren: kruiden belééf je, met al je zintuigen. Een mooie uitspraak vind ik die van herborist Bertha Reppert (1919-1999): To grow them is to know them, to know them is to use them, to use them is to love them and then – happily – herbs become a way of life. Lees verder kruiden beleven = kruiden waarderen